SEO i JavaScript: Top 6 stvari koje svakako vrijedi znati

Objavljeno: 04.05.2018. | 7 minute čitanja

Kako se online svijet i web stranice razvijaju, tako se pojavljuje i sve veća potražnja za modernim interaktivnim web stranicama.

Pa i sami vidite da statičan sadržaj, statične fotografije, statične ikonice i statična pozadina web stranice danas više nisu “must have” kao što je to nekad bilo. Iako se doduše još uvijek cijeni minimalizam, sve je manje onih koji žele taj minimalizam ostaviti jednostavnim pa ga često odluče “začiniti” pokojom animacijom, prelijevanjem pozadinskih boja, animacijom CTA gumbića pa i iskakanjem uvećanih fotografija klikom na fotografiju proizvoda.

U prijevodu to znači da je JavaScript sve prisutniji - onaj “zloglasni” skriptni jezik kojeg smo svi u velikom luku do nedavno zaobilazili jer nam je tako veliki Google naredio. Naravno, popularnost JavaScripta nosi sa sobom veliki upitnik nad glavom svih SEO freakova jer glavno pitanje je sljedeće: Kako ipak JavaScript pretvoriti u SEO i Google friendly stranicu?

Za početak, što je to JavaScript?

JavaScript je najpopularniji skriptni jezik kojeg podržavaju svi poznatiji internet preglednici (Chrome, Mozilla, Firefox, Opera, pa čak i zapostavljeni Internet Explorer) i radi ruku pod ruku s HTML-om i CSS-om. A gdje je čije mjesto?
  • HTML: Hypertext Markup Language služi kao osnova, baza, organizator sadržaja na web stranici. HTML u biti predstavlja strukturu web stranice (H1, H2, H3 naslovi, bulleti, odlomci...)
  • CSS: Cascading Style Sheets daje golom tekstu stil, dizajn i glamur. CSS je sama vizualna prezentacija web stranice.
  • JavaScript: JavaScript daje interaktivnost i dinamičnost web stranice (padajući izbornik, animacija gumbića i svi elementi koji imaju veze s interakcijom korisnika s web stranicom),U stvari, daje stranici osobnost :) Final touch!
Razlika između HTML, CSS i JavaScript

Može li Google indeksirati i prikazivati JavaScript?

Google se nekada davno nije mogao niti približiti JavaScriptu kako bi ga indeksirao i pohranio u svoju svjetsku biblioteku web stranica. Naime, Google nije htio tratiti vrijeme na indeksiranje dinamičkog sadržaja, pa se više fokusirao na indeksiranje statičnog sadržaja poput HTML-a i CSS-a.

No već od 2014. godine, Google je shvatio da se i on mora prilagoditi novim trendovima te je odlučio unaprijediti postojeći algoritam kako bi mogao indeksirati, toliko za njega prezahtjevan, dinamički sadržaj.

Iako je Google najbolja online tražilica kad je u pitanju učitavanje JavaScripta, druge se tražilice još uvijek bore s njime. Dobro što smo u Lijepoj Našoj svi slijepi štovatelji Googlea, pa ne morate razmišljati o tom malom problemčiću.
Najpopularnije tražilice i navike korisnika: Ultimativni vodič: Optimizacija za tražilice za početnike

Zašto JavaScript može biti pravi izazov za SEO?

JavaScript indeksiranje i Google

Postoje 3 razloga za brigu oko JavaScript na vašoj web stranici:
  1. Indeksiranje: sposobnost Google botova da indeksiraju web stranicu. Na primjer, ponekad se dogoditi da developeri slučajno blokiraju indeksiranje JavaScripta, dok je češći slučaj pogrešno unutarnje povezivanje (internal linking).
  2. Dostupnost: sposobnost Google botova da pristupe informacijama i analiziraju sadržaj. Na primjer, ako se na web stranici nalazi zahtjevan JavaScript od kojeg se skoro pa cijeli UX (user experience) sastoji, Google će teško učitati sve elemente. Isto tako, ako se u nekim dijelovima JavaScripta dogode slučajne pogreške, Google pojedine elemente web stranice neće učitati.
  3. Način i tijek renderiranja web stranice: elementi se učitavaju sukladno s njihovim položajem u HTML kodu što znači da ako na samom vrhu koda imate datoteku zahtjevnog kapaciteta, online preglednik će prvo nju učitati. Koncept Googleovog renderiranja web stranice zapravo počiva na tome da učitava elemente od početka prema kraju HTML koda.
Nakon ovog kratkog uvoda, evo 6 općenitih stvari koje bi svakako trebali znati o JavaScriptu i njegovim izazovima koje daje SEO optimizaciji.

1. Nikako nemojte blokirati JavaScript od indeksiranja

Izbjegnite blokiranje indeksiranja JavaScripta

Ako tražilicama blokirate indeksiranje JavaScripta, one neće iskusiti pravi doživljaj web stranice.

Da bi bili sigurni da Google web stranicu vidi u pravom svijetlu, otiđite u Google Search Console i dohvatite stranicu kao Google (Fetch as Google).

2. Unutarnje linkanje (povezivanje) nikako nemojte provoditi pomoću JavaScripta

Unutarnje povezivanje sadržaja treba provesti redovitim sidrenim oznakama unutar HTML-a ili DOM-a (pomoću HTML oznake a hrefs = “www.imestranice.hr). Pod time mislimo da bi morali izbjegavati upotrebu onclick eventsa (onclick događaja) kao zamjenu za unutarnje linkanje.

Iako će se i na taj način URL adrese moći pronaći i indeksirati (pomoću poveznica u JavaScript kodu ili XML Sitemapu), one neće biti povezane s glavnom navigacijom web stranice.

Unutarnje povezivanje pomoću “a hrefs” taga, daje tražilicama najmoćniji doživljaj kompletne arhitekture web stranice i važnost pojedinog online sadržaja.

Nova Google Search Console: 4 novih značajki: Ultimativni vodič: Optimizacija za tražilice za početnike

3. Googleboti se ne ponašaju kao pravi web preglednici

Kada surfate internetom, vaš web preglednik (Chrome, Firefox, Opera...), preuzima sve resurse (slike, skripte, stilizaciju web stranice -CSS) kako bi krajnjem korisniku prikazao renderirani prikaz određene web stranice. No, Googlebot radi malo drugačije od web preglednika.

Cilj mu je indeksiranje cijelog interneta i dohvaćanje samo vrijednih resursa. World Wide Web (svjetska mreža) je i svjetski velika pa da bi Google stigao sve indeksirati, on mora optimizirati svoje Googlebotove. Zbog toga Googleboti ponekad ne posjećuju sve stranice koje webmasteri žele, a renderiraju samo one dijelove stranice koje im se čine najvažnijima za pravi korisnički doživljaj.

4. Google ima tehnička ograničenja po pitanju indeksiranja JavaScripta

Google ima nekoliko ograničenja kod indeksiranja JavaScripta

Ako na web stranici imate imalo JavaScript skriptnog jezika (kojeg danas, zapravo, teško da možete izbjeći), morali bi biti svjesni nekoliko Googleovih ograničenja. Na primjer, najvažnija prepreka je web preglednik.

Iako pojedinci redovito ažuriraju web preglednik na najnoviju verziju, Googlebot to ne radi! Od 2015. godine pa sve do nedavno, koristio je preglednik Chrome 41 verziju dok su se usporedno informatička tehnologija i JavaScript razvijali brzinom munje.

Tek je 27.4.2018 godine, Googlebot odlučio upotrebljavati Chrome 64 verziju s kojom:
  • podržava JavaScripta ES6 kojeg je do sada djelomično podržavao
  • omogućuje prikaz sučelja kao što su IndexedDB i WebSQL
Dakle, treba biti na oprezu koje moderne značajke upotrebljavate u JavaScriptu jer iako se Googlebot modernizirao, pojedini korisnici se najvjerojatnije nisu.

Ako ćemo biti realni, tko prati nove updateove browsera? Većina online korisnika vjerojatno još uvijek koristi starije verzije browsera pa su veliki izgledi da se njima pojedini efekti i JavaScript značajke neće vidjeti.

U nekim je slučajevima pametnije ostati jednostavan ili znati prilagoditi se ograničenjima. Naime, želite li da se moderne značajke JavaScripta vide u svim browserima, potrebno je degradirati JavaScript. Što to znači? Kako bi bili sigurni da se sve JavaScript značajke pojavljuju u svim verzijama internet preglednika, potrebno je na svim preglednicama te značajke i testirati.

Ako su pojedine značajke blokirane, tada browseru morate ponuditi zamjensku značajku koju on podržava (polyfill).

5. Imajte na umu Googleovo pravilo od 5 sekundi

Mnoga SEO istraživanja pokazuju da će Google čekati otprilike 5 sekundi da se stranica učita i da dobije skriptu.

Ako je web stranica prilično spora, možete izgubiti mnogo toga:
  • online korisnici će biti ljuti i napustit će stranicu
  • spora stranica može usporiti njezino indeksiranje
  • spora stranica može dobiti crveni karton od Googlea zbog čega je on neće uopće ili će je rjeđe prikazivati u online rezultatima pretraživanja
Na primjer, uobičajena pogreška od strane programera je ta što sve programske komponente smještaju u jednu datoteku.

Ako korisnici žele ići na početnu stranicu, oni niti ne moraju preuzimati kodove koji čine cijelo web mjesto, već samo one elemente koji čine početnu stranicu.

Provjerite je li vaša stranica dovoljno brza i nemojte dodatno otežavati posao Googlebotova :)

6. Nemojte vjerovati mitu da mobilna sučelja ne vole JavaScript

Mobilne verzije web stranice smiju u sebi imati JavaScript

S obzirom na to da se u zadnje vrijeme pokušava što više ubrzati brzina učitavanja stranica na mobilnim uređajima, neki će developeri posegnuti za opcijom smanjivanja JavaScript koda za mobilnu verziju web stranice.

S obzirom na to da je Google na sve mislio, kreirao je tri konfiguracije pomoću kojih se JavaScript može poslužiti i na mobilnoj verziji web stranice:
  1. JavaScript prilagodljiva konfiguracija. Poslužuje se isti HTML, CSS i JavaScript no renderiranje ovisi o vrsti uređaja
  2. Kombinirane konfiguracije za detekciju. Upotrebljavaju JavaScript u kombinaciji s detekcijom uređaja kako bi online sadržaj mogli prilagoditi vrsti uređaja
  3. Dinamički polužena JavaScript konfiguracija. Poslužuje isti HTML, no JavaScript se mijenja na temelju URL adresa.
Ako se vaša web stranica bori s JavaScriptom, njegovim ograničenjima i sa SEO optimizacijom, kontaktirajte nas pa ćemo zajedno nešto iskemijati :)

GDPR besplatni ebook
Podijeli na:
Arbona logo

Standard članstvo Arbona Cluba je besplatno. Prijavite se za dodatan sadržaja o digitalnom marketingu.

Niste registrirani? Popunite podatke za prijavu u Standard članstvo Arbona Cluba.

Arbona logo

Registracija korisnika

Arbona logo

Zahvaljujemo na prijavi i registraciji.

Sada ste član Standard Arbona cluba.

Uživajte u našem sadržaju te nas za dodatna pitanja kontaktirajte.

Kontakt podatke pronađite u podnožju naše stranice.

Elena Majer