Kako SEO optimizirati web za AI? AEO, Answer Engine Optimization

Objavljeno: 04.12.2024. | 6 minute čitanja

AEO (Answer Engine Optimization) je grana SEO optimizacije i predstavlja optimizaciju sadržaja s ciljem pružanja izravnih odgovora na specifična pitanja korisnika u tražilicama. Za razliku od klasičnog SEO-a, koji se fokusira na rangiranje stranica, AEO cilja na brzi prikaz točnih informacija kroz Featured Snippets, glasovne odgovore, ali i AI odgovore koje, primjerice, daje ChatGPT.

Popularnost ChatGPT-a raste iz dana u dan. Primjerice, u listopadu 2024. godine korisnici u Hrvatskoj su na Googleu “ChatGPT” pretražili 271.000 puta, što u odnosu na prethodnu godinu predstavlja rast od velikih 75%.

Primjer trenda riječi "chat gpt" u Google Trends
Trend pretraživanja “ChatGPT” u Hrvatskoj, Izvor: Google Trends

Funkcionalnosti i mogućnosti AI aplikacija se redovito proširuju, a od 30.11.2024. ChatGPT ima mogućnost pretraživanja. To znači da korisnici Chat mogu direktno koristiti kao tražilicu. Razvojem umjetne inteligencije i samih aplikacija očekivano je bilo da će se pojaviti i grana SEO-a čiji cilj je optimizacija web stranice za AI pretraživanja.

ChatGPT prompt za preporuku SEO agencije. Primjer pretraživanja unutar ChatGPT-a, Izvor: ChatGPT


Što je AEO i kako se razlikuje od SEO-a

AEO (Answer Engine Optimization) je napredni pristup optimizaciji sadržaja usmjeren na pretrage gdje korisnici traže izravan odgovor na svoje pitanje, a ne samo popis relevantnih stranica. Za razliku od SEO-a, koji primarno cilja na poboljšanje rangiranja web stranice u rezultatima pretrage, AEO nastoji učiniti sadržaj lako dostupnim kao brz odgovor - bilo kroz istaknute odjeljke u tražilicama (Featured Snippets), glasovne odgovore ili informativne kartice.

Kako answer engine postaje sastavni dio u tražilicama poput Googlea, važnost AEO-a raste. Googleov sustav SGE (Search Generative Experience), koji postupno uvodi elemente umjetne inteligencije u pretrage, koristi napredne AI algoritme kako bi generirao sažetke i odgovore temeljene na probranim izvorima. Ovakvi odgovori često dolaze direktno na vrh stranice rezultata, bez potrebe za klikovima na poveznice. Sličan koncept koristi i Bing kroz integraciju s modelima poput ChatGPT-a, gdje su odgovori generirani uz pomoć umjetne inteligencije, čime su pretrage prilagođene kraćim, preciznijim odgovorima koji odmah zadovoljavaju korisnikovu potrebu za informacijama.


Primjeri Answer Engine odgovora

Answer engine odgovori direktno pružaju korisnicima tražene informacije bez potrebe za dodatnim klikovima na rezultate pretrage. U nastavku su neki primjeri ovakvih odgovora:
  • Featured Snippet na Googleu
Google prikazuje istaknuti odgovor u vrhu rezultata pretrage, na 0. poziciji, često u obliku sažetka s poveznicom na izvorni članak. Upit "KPI značenje" u Google rezultatima pretraživanja.
  • Google SGE (Search Generative Experience)
Uz SGE, Google koristi generativnu umjetnu inteligenciju za kreiranje sažetaka pretraga koji kombiniraju informacije iz više izvora.
AI rezultat u Google rezultatima pretraživanja za "What is Answer Engine Optimization".
Primjer AI odgovora na Googleu, Izvor: Google.com
  • Bing Chat integriran s ChatGPT-om
Bing odgovara na pretraživanja generiranim tekstom u obliku chat odgovora, često s poveznicama na izvore.
  • Glasovni odgovor preko Google Assistanta
Google Assistant koristi podatke iz answer enginea kako bi korisnicima pružio govorni odgovor na pitanje u realnom vremenu.

Ovakva generativna tehnologija nije prisutna samo na tražilicama; alati poput ChatGPT-a također funkcioniraju kao answer engine jer su dizajnirani da daju korisnicima direktne odgovore, interpretiraju upite u prirodnom jeziku i prilagođavaju odgovore korisničkoj namjeri. 


Što AEO znači za vas, ako imate web stranicu?

Za vlasnike web stranica, AEO znači prilagođavanje sadržaja tako da bude prepoznatljiv i razumljiv umjetnoj inteligenciji koja generira ove odgovore. S obzirom na to da sve veći broj pretraga postaje interaktivan i prilagođen generativnoj umjetnoj inteligenciji, važno je optimizirati sadržaj za odgovor kroz relevantnost, točnost i jednostavnost kako bi postao dio odgovora koje AI pruža na Googleu, Bingu i drugim platformama.


Kako napraviti AEO optimizaciju?

Polazišna točka za uspješnu AEO optimizaciju jest pridržavanje temeljnih SEO principa koji nam govore kako se radi SEO optimizacija - dobar tehnički SEO, kvalitetan sadržaj usmjeren na korisnika, prilagođen pretraživačima i lako dostupan. Usmjerenost na Experience, Expertise, Authoritativeness, i Trustworthiness (EEAT) ključna je jer naglašava vjerodostojnost i korisnost informacija.


10 najvažnijih savjeta za AEO

Optimizacija za answer engine zahtijeva precizan, informativan i lako dostupan sadržaj koji će odgovarati na specifična pitanja korisnika. Da biste prilagodili svoju web stranicu za generativne AI modele poput Google SGE, Bing s ChatGPT-om ili glasovne asistente, slijedite ove ključne savjete za AEO optimizaciju:

1. Koristite strukturirane podatke (Schema Markup)
Schema markup pomaže tražilicama i AI sustavima da razumiju kontekst vašeg sadržaja. Dodavanjem oznaka za cijene, lokacije ili recenzije, povećavate šanse da se vaša stranica prikaže kao odgovor u rezultatima pretraživanja. U standardne product, local business i FAQ sheme, Google je nedavno predstavio i Speakable schemu usmjerenu glasovna pretraživanja.

2. Fokusirajte se na precizan i jasan sadržaj
Pišite sažeto i jasno, pružajući izravne odgovore na korisnička pitanja. Upotrebljavajte jednostavan jezik, bez suvišnih informacija koje bi mogle zbuniti čitatelje.

3. Osigurajte da je vaša stranica dostupna AI crawlerima
Provjerite robots.txt i ostale postavke kako biste osigurali da AI crawleri poput Googlebot AI-a nisu blokirani. Dostupnost stranice crawlerima ključna je za indeksiranje i prikazivanje vašeg sadržaja kao odgovora. Više o robots.txt-u pronađite u našem blogu “Što je robots.txt i zašto je važan za SEO?”.

4. Optimizirajte za glasovne pretrage
Glasovne pretrage su prirodne i konverzacijske. Koristite fraze poput Kako mogu... ili Koji je najbolji... da biste optimizirali sadržaj za ovakav način pretraživanja. Za pronalažene relevantnih fraza, najbolje je napraviti keyword analizu.

5. Dodajte FAQ sekciju na stranicu
Često postavljena pitanja (FAQ) pružaju izravne odgovore koje AI može lako prepoznati i prikazati kao relevantne odgovore na korisnička pitanja.

6. Izgradite autoritet kroz kvalitetan i pouzdan sadržaj
Sadržaj s provjerenim izvorima ima veću šansu biti prikazan kao pouzdan odgovor. Koristite točne podatke i citate koji potvrđuju vjerodostojnost vašeg sadržaja.

7. Redovito ažurirajte sadržaj
AI algoritmi vrednuju aktualne i relevantne informacije. Redovno ažurirajte sadržaj kako biste osigurali točnost i relevantnost informacija.

8. Koristite naslove i podnaslove u formatu pitanja
Struktura naslova u formatu pitanja (npr. Što je AEO?) pomaže tražilicama da bolje prepoznaju ključne dijelove teksta. Odgovore na pitanja dajte odmah na početku nakon podnaslova, a nakon toga obrazložite svoj odgovor.

9. Potrudite se razumjeti korisničke namjere
Kako biste optimizirali sadržaj za AEO, ključno je razumjeti namjeru iza upita korisnika. Kada je jasno definirano što korisnik zapravo traži, moguće je ponuditi točne i personalizirane odgovore koji odgovaraju na specifične potrebe korisnika.

10. Optimizirajte sadržaj kroz obradu prirodnog jezika (NLP)
Upotreba prirodnog jezika u sadržaju osigurava da AI algoritmi prepoznaju pitanja i odgovore u formatu kojim ih korisnici obično postavljaju. To znači koristiti strukturu i jezik koji nalikuje razgovornom stilu, kako bi vaš sadržaj bio lako razumljiv tražilicama i korisnicima.


Je li AEO budućnost SEO-a i hoće li ga zamijeniti?

AEO će vjerojatno postati sastavni dio SEO optimizacije i jedna od standardnih aktivnosti za optimizaciju web stranica kojima se moramo prilagoditi. Za očekivati je da će AI odgovori biti sve češći u SERP-u, ali ne znači da će umjetna inteligencija iskorijeniti SEO. Valja razumjeti da je glavna svrha tražilica pružiti vrijednost (odgovor) korisniku i da se ta svrha vrlo vjerojatno neće mijenjati, ali će se mijenjati način na koji tražilice ispunjavaju svoju svrhu i način na koji se SEO provodi.

SEO ostaje ključan kanal prometa većine web stranica, a AEO i umjetna inteligencija nam dodatno otvaraju nove prilike za organski rast i privlačenje novih korisnika.


Zaključak

AEO predstavlja značajnu nadogradnju tradicionalne SEO strategije, usmjerenu na direktno odgovaranje na specifične korisničke upite i potrebe, posebno kroz kanale podržane umjetnom inteligencijom poput Google SGE-a i ChatGPT-a. Iako AEO neće zamijeniti SEO, bit će njegova važna nadopuna, jer AI odgovori postaju sve prisutniji u rezultatima pretrage. Kombiniranjem principa SEO-a i AEO-a, možete poboljšati vidljivost svoje web stranice, osigurati da se vaši sadržaji prikazuju u direktnim odgovorima te tako korisnicima pružiti relevantne i točne informacije u najkraćem vremenu.
 
Arbona logo

Arbona Club prijava

Prednosti Arbona Club-a koje vas očekuju

Za više informacija i prijavu u Arbona Club kontaktirajte me!

Nazovi me
Elena Majer