Objavljeno: 06.10.2016. | 3 minute čitanja
Razvoj tehnologije utječe na globalne poslovne aktivnosti, briše granice između korisnika i poduzeća koja se nalaze na svim stranama svijeta, a njen razvojni tempo diktira trendove u svakom aspektu ljudskog djelovanja.
Iznimno se ističe utjecaj tehnoloških dostignuća na aktivnosti izravnog marketinga. Od prvih kataloga iz 15. i reforme poštanskog sustava u 19. stoljeću do e-mail marketinga u 21. stoljeću izravni marketing promijenio je nekoliko paradigmi.
Današnji trendovi ukazuju na potrebu za
hiper-personalizacijom promotivnih aktivnosti kako bi se prema korisnicima komuniciralo sa samo onim ponudama proizvoda i usluga koje ih interesiraju.
U tom se kontekstu ističe nužno korištenje
big data tehnologija za provođenje analitičkih i segmentacijskih tehnika, a navedeni pojam je u upotrebi od 1990. godine kada ga je uveo dr. sc. John Mashey, profesor računalne znanosti sa Sveučilišta u Pennsylvaniji.
ŠTO JE TO BIG DATA?
Ali, što je u stvari "big data" i koja je razlika između "big data" i uobičajene analitike?
Snijders, Matzat i Reips definiraju "big data" kao
setove podataka toliko velike i kompleksne da je s njima teško raditi koristeći uobičajen statistički softver. Shodno tome, može se reći da je za manipulaciju s big data potrebno korištenje novih setova tehnika i tehnologija s novim oblicima integracije kako bi se stekli uvidi u velike i kompleksne skupove podataka.
Big data se od uobičajenih analitičkih tehnika razlikuje prema 3 ključne karakteristike:
- Obujam podataka - procjenjuje se da WallMart prikuplja više od 2,5 petabajta (2515 bajta) podataka po satu.
- Brzina obrade podataka - istraživači s MIT-a su procijenili preko lokacija dostupnih preko mobitela koliko se ljudi nalazilo na parkiranju trgovine Macy na Crni petak (početak Božićnih sniženja) u SAD-u. To je omogućilo trgovcu da unaprijed procijeni svoju prodaju.
- Raznolikost podataka - upravlja s raznim oblicima poruka, slika i podataka, bez obzira kada je servis pokrenut ili uređaj stavljen u prodaju. Npr. Facebook je pokrenut 2004., Twitter 2006., iPhone par godina kasnije, a iPad 2010. godine.
PRIMJENA BIG DATA TEHNOLOGIJA U MARKETINGU
Primjena big data analitičkih tehnika prisutna je i iznimno značajna u marketinškim aktivnostima.
Columbus tako ističe da su korisnička analitika (48%), operativna analitika (21%), prijevare i usklađenost (12%), novi proizvodi i inovacije usluga (10%) i optimizacija skladišta podataka poduzeća (10%) jedne od najpopularnijih područja korištenja big data u prodaji i marketingu.
Također, praćenje životne vrijednosti kupaca (CLV), tehnike segmentacije objašnjene u prijašnjem postu, omogućuje marketerima pružanje konzistentnog i više-kanalnog iskustva svojim korisnicima.
Isti autor navodi
10 načina na koji big data revolucionarizira suvremene marketinške aktivnosti:
- Diferencijacija cjenovnih strategija na korisnik-proizvod razini i optimizacija određivanja cijene korištenjem big data.
- Big data revolucionarizira kako poduzeća postižu veći odaziv svojih kupaca te tako steću bolji uvid u njihovo ponašanje.
- Korisnička analitika, operativna analitika, prijevare i usklađenost uvođenje novih proizvoda i inovacija usluga te optimizacija skladišta podataka su najpopularnija područja korištenja big data u prodajnim i marketinškim aktivnostima.
- Podrškom big data tehnologije moguće je ugraditi inteligenciju u kontekstualni marketing.
- Pomoću korištenja big data tehnologija marketeri se odmiču od pukog provođenja kampanja te se fokusiraju na održavanje kvalitetnijeg odnosa sa svojim kupcima.
- Optimizacija prodajnih strategija korištenjem geo-analitike.
- 58% Chief Marketing Officers (CMO) ističu da su optimizacija tražilica (SEO), marketing, e-mail marketing te mobilni marketing područja gdje big data ostavlja najveći utjecaj.
- Prvaci 10 istraženih tržišta ostvaruju veći angažman i lojalnost kupaca korištenjem naprednih big data analitičkih tehnika.
- Big data omogućuje poduzećima da steknu bolji uvid u svaki od ključnih pokretača njihovog poslovanja.
- Big data omogućuje bolje praćenje životne vrijednosti kupaca (CLV).
ZAKLJUČAK
Čitajući navedeno izvjesno je da će podrška poslovanju preko big data biti od presudne važnosti za daljnje poslovanje poduzeća u svim industrijama i granama poslovanja. U kontekstu marketinških aktivnosti ističe se hiper-personalizacija i segmentacija oglasa i ponuda, a isto se učinkovito vrši korištenjem big data tehnologije.
Posebno se ističe cilj ostvarivanja dugoročnog odnosa s korisnicima, a pružanje prave ponude, u pravo vrijeme i na pravom mjestu (uređaju) pridonijet će tom cilju.