Objavljeno: 20.08.2020. | 3 minute čitanja
Google zabranjuje HFSS (High Fat Sugar Salt) oglase za hranu za mlađe od 18 godina
Uz brojna ograničenja od strane Google-a koja se događaju upravo zbog, još uvijek prisutne, situacije s korona krizom najnovija zabrana tiče se deklariranja hrane i pića s visokim udjelom masti, soli ili šećera.
Google najavljuje da će od
6. listopada 2020. ograničiti reklamiranje hrane i/ili bezalkoholnih pića s visokim udjelom masti, soli i šećera u zemljama EU i Velikoj Britaniji na Google-u i preko YouTube kanala. Oglasi se neće prikazivati svim korisnicima mlađim od 18 godina i korisnicima koji nisu prijavljeni na svoje račune.
Najava je to ujedno i pokušaja Google-a u suzbijanju pretilosti i s tim povezanih većih rizika od smrtnosti vezanih uz Covid-19.
Google od svih oglašivača traži ispunjavanje
izjave o tome da se samostalno izjasne da koriste i vode račune kampanja koji se tiču oglašavanja hrane i piće s visokim udjelom masti, soli i šećera (HFSS). Takvo samostalno deklariranje obavezno je za sve formate oglasa i oglasna proširenja. Google smatra da oglasi promiču prodaju takvih proizvoda kada se jedan ili više HFSS prehrambeni proizvod, bezalkoholno piće ili obrok promovira na oglasnom prostoru ili na odredišnoj web lokaciji.
HFSS se definira na temelju Google Nutrition Criteria koji su utvrđeni prema World Federation of Advertisers (WFA) analizi. Ako su proizvodi unutar dopuštenih kriterija tu Google neće primjenjivati svoju zabranu.
Neki od primjera HFSS oglasa hrane i bezalkoholnih pića s visokim udjelom masti, soli i šećera su:
- Zaslađena pića (sokovi, čajevi, sportska pića s dodatkom šećera), energetska pića
- Kolači, peciva, pekarski proizvodi
- Suho voće s dodatkom šećera, sirupi
- Čokoladni namazi, punjeni bomboni
- Milkshake-ovi, sladoledi
- Brza hrana (pizze, hamburgeri, pomfrit)
- Pržena hrana
- Pršut, salama, slanina
- Maslac, sol, zaslađivači (Javorov sirup, med, agava), kokosovo ulje.
Navedeni su samo neki od primjera. Međutim, popis je puno dulji i treba svakako provjeriti kriterij utvrđen prema WFA analizi.
Reakcije su podijeljene, ali ono što je za očekivati je da Google od ovakve zabrane neće odustati i da će svakako u listopadu krenuti oglašavanje bez HFSS oglasa.
Plan Europske komisije za oglašavanje političkih kandidata i stranaka
S novim javnim savjetovanjem Europska komisija želi prikupiti mišljenja građana o Akcijskom planu europske demokracije koji uključuje vanjsko miješanje i manipuliranje izborima, slobodu medija i borbu protiv dezinformacija.
Glavni cilj ovakvog plana je osigurati zaštitu građana i odgovornost platformi u vezi plasiranja netočnih informacija. Građani trebaju samostalno odlučiti i donijeti izbor zašto glasati za određenog političkog kandidata ili stranku. Također, želi se omogućiti samostalno odlučivanje o brojnim političkim pitanjima bez miješanja i manipulacije.
Cilj je potpuna transparentnost gdje će biti javno objavljeni svi podaci koji su vezani uz takav način oglašavanja.
Savjeti koji su predloženi, a tiču se političkog oglašavanja:
- mikro-ciljanje je prihvatljivo za online politički sadržaj i ne smije se ograničiti. Svako takvo oglašavanje povezano je s GDPR-om te se ne smiju javno objavljivati informacije i podaci građana
- potrebno je pridržavati se svih standarda i pravila koja se provode diljem EU te nacionalnih regulatora povezanih s političkim kontekstom i takvim načinom oglašavanja
- širenje dezinformacija treba jasno razlikovati od komercijalne komunikacije jer dezinformacija sama po sebi nije nezakonita
- mjere koje se trebaju poduzeti za web stranice kojima je cilj širenje dezinformacija:
- crne liste i uklanjanje oglasa,
- crne liste i privremena obustava ad accounta
- sive liste koje daju mogućnost oglašivačima da selektivno isključe web stranice koje šire dezinformacije
- blokiranje ad accounta
- osiguranje sustavnog nadzora web stranica koje pružaju oglasni prostor i ograničavaju postavljanje oglasa samo na web stranice koje se smatraju pouzdanima (whitelist pristup)
- osiguranje transparentnosti platformi u odnosu na oglašivače i osiguranje potvrde treće strane.
Primarni cilj ovog plana je
zaštita svih klijenata i korisnika te čuvanje povjerljivih podataka. Potrebno je izbjegavati prikazivanje oglasa koji se veže uz dezinformacijskih sadržaj.