Objavljeno: 22.05.2018. | 9 minute čitanja
Za početak da razjasnimo jednu stvar. Bez
digitalnog marketinga rijetko koje poslovanje može preživjeti.
Bilo da ste web shop, offline shop, pružatelj usluga ili ste humanitarnog karaktera, bavite se hotelijerstvom… ne možete bez online promocije.
Jedino kome online promocija nije potrebna je bakicama na tržnici (iako bi im
Google My Business ponekad dobro došao :p). S obzirom na to da bi bakice s tržnice mogli galantno ubaciti u FMCG tržište, tako bi se i FMCG tržište moralo malo više potruditi biti “
totalno drugačiji od drugih” i ući u svijet online marketinga.
Ako vam od čitanja samog naslova stoji upitnik nad glavom i pitate se što ova 4 slova znače, nemojte brinuti jer ne morate guglati za odgovorom :) Mi sve objašnjavamo!
FMCG: roba široke potrošnje
FMCG je naziv za
robu široke potrošnje (eng. Fast-Moving Consumer Goods). Roba široke potrošnje je zapravo roba po koju idemo u “špeceraj” - starozagrebački izraz za odlazak u trgovinu po osnovne namirnice.
Na tržištu FMCG-a nalazi se mnogo poznatih brendova koje svi od reda s lakoćom prepoznajemo. Na primjer domaće FMCG proizvođaće kao što su Podravka, Atlantic Grupa, Jamnica, Ledo, Pik Vrbovec, Zvijezda, Vindija, Gavrilović, Žito, Saponia i Kraš dok za svjetske s lakoćom prepoznajemo Henkel, P&G, SC Johnsons, Nestle, Mars i Barillu.
To su svi od reda brendovi čije proizvode odmah povezujemo s njihovim cijenjenim imenom.
A sada razmislite koliko još nepoznatih ili manje poznatih brendova stoji uz ove velikane na policama trgovine. Osim što uz Lino Ladu postoji nemali broj čokoladnih namaza, uz Zewu postoji XYZ WC papira, a o čokoladicama poput Marsa ili Twixa da ni ne govorimo.
Odlična je vijest što manje tvrtke ne odustaju od toga da njihovi proizvodi zasjaju na policama raznih trgovina, no loša vijest je da se ove
manje tvrtke teško mogu natjecati s velikim marketinškim proračunima i kredibilitetom multinacionalnih tvrtki.
Pa kako se suprotstaviti moćnim velikanima? Odgovor se krio već u samom naslovu :)
Uz tradicionalni marketing na kojeg su svi FMCG-ovci slijepo usredotočeni (TV reklame, radio, novine, prospekti, letci...), vrijedi dodati i
online marketing! Iako ste maleni, na internetu možete postati veliki :)
Baš kao najpoznatija izjava u Smogovcima: “
Oni su mali, ali su veliki, odnosno, hoću reći, nisu više mali, ali su dosta veliki da ne budu mali.”
Društvene mreže,
Instagram,
Facebook, plaćeni oglasi, content marketing… svi vas ovi kanali i marketinške strategije mogu učiniti velikim.
Evo nekoliko prednosti i razloga zašto bi uz tradicionalni marketing morali uključiti i online marketing.
FMCG i online marketing #1: Odluke o kupnji najčešće donosimo kada smo online
S obzirom na to koliko je digitalna tehnologija napredovala, mogli bi reći da smo
24/7 online. Kod kuće imamo barem jedno stolno računalo, po potrebi laptop, dok pametne telefone imamo svi, a neki od nas i po više komada.
Google je postao velika baza znanja i bilo što da nas interesira ili želimo saznati upitamo Google koji nam u roku sekunde nudi najbolje moguće odgovore. Dobivene informacije volimo podijeliti s prijateljima, pričati o njima na raznim forumima, tagirati izvor informacija i još mnogo toga.
Što to znači za
tržište FMCG-a? Radite li
content i online marketing kako to i priliči, jedna od vaših online objava, akcija ili promocija će kad-tad nekom korisniku zapeti za oko. I tada počinje čarolija. Korisnik će vas početi pratiti, podijeliti s prijateljima riječ ili dvije o vama, a budete li dovoljno zanimljivi, pristupačni i zabavni, od sasvim običnog online korisnika dobit ćete
lojalnog kupca i pratitelja :)
Iako ne prodajete online, svakako
zaslužujete biti prisutni u online svijetu jer mi kao korisnici većinom sve odlučujemo online. Ako će nam se sviđati promo fotografija vaših super šarenih pahuljica punjenih čokoladnom kremom, zasigurno ćemo se te fotografije sjetiti u trgovini i provjeriti jesu li pahuljice toliko odlične kao i na slici :)
FMCG i online marketing #2: za FMCG proizvode vrijede totalno drugačija pravila
Ako ćemo sagledati realnu sliku,
rijetko koji FMCG proizvodi su inovativni, a tržište je preplavljeno njima.
Kada ste u situaciji da jednostavno ne možete biti inovativni, oglašavanje, promoviranje i slanje poruka do ciljane publike postaje
sve teži i teži izazov. Razlog tome je da ćete teško motivirati kupce da kupe baš vašu čokoladicu, kad na izbor imaju još 15-ak takvih čokoladica. Osim ako vaša čokoladica ne dođe
0,50 lipa kao i Čunga Lunga, što baš i nije odlična odluka za vaše poslovanje.
Naš savjet? Radije se okrenite
online marketingu gdje imate izgleda zasjati! Naime, online marketing je ključni element koji vodi do prodaje sličnih proizvoda tako da potencijalnim kupcima daje motivaciju da izaberu upravo vaš proizvod.
FMCG proizvodi predstavljaju visoko potrošne proizvode koji nad sobom imaju prilično jaku konkurenciju. Iz tog je razloga važno komunicirati kvalitetu i prednosti koje vaš proizvod ističu od konkurencije, a što je najbolje, zbog online marketinga će vaša poruka u što kraćem vremenskom razdoblju doći do širokog broja publike.
FMCG i online marketing #3: Najbolje mjesto za izložbu proizvoda
Web stranica, web shop ili profil na društvenoj mreži je
24/7 otvoreni display koji je vidljiv milijunima potencijalnih kupaca širom svijeta i nešto više od
4 milijuna potencijalnih kupaca u Hrvatskoj.
Ako uspoređujemo troškove za izgradnju ili najam prostora u kojem ćete izložiti vaše proizvode, trošak za izradu web stranice je minimalan. Kroz online marketing možete
brzo i efikasno doći do ciljane publike, što baš i ne možemo reći za tradicionalne metode marketinga.
To znači da za svaku lipu ili kunu potrošenu za online marketing dobivate i veću vrijednost. Uz web stranicu otvorite profil na društvenoj mreži i izložite svoje proizvode i usluge bez ikakvih briga o prostoru i troškovima.
FMCG i online marketing #4: Idemo u kupnju? Ali ne u trgovinu, već putem mobitela
Generacija se promijenila. Rijetko tko će danas listati prospekte i kataloge pristigle na kućnu adresu i zapisivati najpogodnije cijene na jedan papirić kojeg smo često slučajno ostavili kod kuće, pa smo ponovno obavljali šoping bez ikakvog reda.
Danas su
papiriće i kataloge zamijenili pametni telefoni. Imamo pristup društvenim mrežama, najboljem prijatelju Googleu, a sve su dostupnije i mobilne aplikacije pojedinih tvrtki koje pojednostavljuju proces kupnje (npr. Konzum, Kaufland).
Potrošači su duge i zamorne šopinge
zamijenili kraćim i češćim online izletima raznim trgovinama, a praktičnost kupnje i adresa trgovine postale su ključne za odluku hoćemo li postati vjerni pratitelji, fanovi, pa i kupci.
Uz to, mobilne ponude imaju više izgleda da potencijalne kupce pretvorimo u lojalne od onih uobičajenih kupnji u trgovinama u kojima već napamet punimo košarice ne razmišljajući o tome sviđa li nam se pojedini brend ili ne.
Ono što želimo reći je da mlađa, pa i starija generacija, koristi
pametne telefone kao sredstvo za kupnju, pa zašto ne iskoristiti online marketing i preko mobilnih kanala?
FMCG i online marketing #5: Online marketing ističe vašu ponudu i proizvode
Kao što smo prije rekli, FMCG tržište zasićeno je jednim te istim proizvodima. Jedna od najvećih prednosti online marketinga je ta što brendovima pomaže
stvoriti jedinstven identitet robne marke. Ovaj jedinstveni identitet pomaže potrošačima oblikovati snažno mišljenje o brendu koje će konačno utjecati na njihovu odluku o kupnji.
FMCG i online marketing #6: Online marketingom dobivate detaljniji uvid u potrošače i povećanje ROI-a
Jedna od najvećih prednosti digitalnog marketinga u odnosu na tradicionalni marketing jest da
pomaže pratiti sve aspekte marketinških strategija.
FMCG brendovi ulažu u jumbo plakate, TV reklame, tiskane i radio oglase, a rezultati tih kampanja se teško mjere.
S druge strane, digitalni marketing pomaže pratiti i mjeriti svaki aspekt vaše kampanje. Pomoću alata za analizu, brendovi mogu pratiti podatke o:
- broju prikazivanja oglasa,
- klikova na oglase,
- konverzija,
- koji oglasi, ključne riječi najčešće dovode do kupnje
- demografske podatke (godine, spol, interesi) posjetitelja i kupaca
- ….
Svi ovi podaci znatno
olakšavaju izraditi online kampanju i sadržaj kojeg će vaša ciljana publika smatrati zanimljivim. Tako možete poboljšati svoje marketinške strategije i učiniti ih isplativijima.
Nekoliko savjeta za FMCG online marketinške strategije
Digitalni mediji nude brojne mogućnosti za oglašavanje. Različite platforme pomažu robnim markama da postignu niz marketinških ciljeva, od stvaranja svijesti do stvaranja konverzija i lojalnosti.
Evo nekoliko savjeta kako možete započeti svoju online pustolovinu :)
- Content marketing je car. Prije dosta vremena fokus marketinških strategija bio je usmjeren na jednosmjernu promociju proizvoda. Danas je fokus na stvaranju zanimljivog sadržaja za korisnike koji potrošačima donosi stvarnu vrijednost. Počnite stvarati informativan, edukativan i zabavan sadržaj koji će privući nove kupce.
- Ojačajte digitalnu prisutnost putem društvenih mreža. U Hrvatskoj su Facebook i Instagram najjače društvene mreže. Izradite profil i počnite se družiti s potencijalnim i postojećim kupcima. Budite zabavni i ležerni.
- Na društvenom profilu vrijedi imati barem 3 fotografije svakog proizvoda. Mi, ljudi, smo vizualna bića. Ono što ne možemo dotaknuti i pregledati iz svakog kuta, želimo barem vidjeti. Zato, za svaki proizvod imajte barem 3 vrhunske fotografije iz različitih kuteva.
- Uključite se u razgovore kako bi potaknuli lojalnost prema brendu. Započnite se baviti sa svojim potencijalnim i postojećim kupcima. Odgovarajte na komentare, komentirajte na njihove objave, lajkajte, dijelite i radite sve ono što bi s užitkom radili da se radi o vašim prijateljima.
Najbolja jednadžba za FMCG tržište: kombinacija online i tradicionalnog marketinga
Savršeno marketinško rješenje za FMCG oglašavanje je k
ombinacija online i tradicionalnog marketinga. Ova kombinacija ide zajedno kao kruh i marmelada, a za njezino razvijanje potrebno je razumjeti potrošače.
Potrošači često koriste pametne telefone i prijenosna računala zajedno s drugim medijskim oblicima. Na primjer, možda na prijenosnom računalu guglaju dok gledaju TV ili tipkaju po mobitelu tijekom vožnje u automobilu s upaljenom radio stanicom.
Upravo zbog toga, FMCG tržište mora razvijati strategije koje kombiniraju tradicionalne i digitalne kanale.
Ako ste zapeli u digitalnom marketingu ili ne znate od kuda početi,
slobodno nam se javite :)